Jak sobie poradzić z przebitą dętką?

Każdy miłośnik jednośladów dobrze wie, jakim problemem może okazać się przebita dętka. Jesteś daleko od domu, przed tobą sporo kilometrów do przejechania, a nagle dętka pęka! Czy znalazłeś się kiedyś w takiej sytuacji? Wielu rowerzystów przygotowuje się odpowiednio wcześnie na taką ewentualność i zawsze, gdy wyrusza w trasę, ma ze sobą mały zestaw naprawczy, a w nim oczywiście niezawodne łatki do dętek. Nie każdy jednak wie, jak prawidłowo naprawić przebitą dętkę i co zrobić, gdy nie ma się pod ręką zestawu łatek, a trzeba przejechać jeszcze spory kawałek drogi. Tego wszystkiego dowiesz się z artykułu.

Awaryjne sposoby na przebitą dętkę

Nie ulega wątpliwości, że najprostszym, a zarazem najbardziej skutecznym sposobem na naprawę przebitej dętki w rowerze są łatki do dętek. Być może jednak zdarzyło Ci się kiedyś, że przebiłeś dętkę będąc w trasie, a od domu lub najbliższego sklepu rowerowego dzieliła Cię spora odległość. Co robić w takiej sytuacji? Rozwiązań jest kilka. Trzeba jednak pamiętać, że są to sposoby awaryjne, które działają jedynie tymczasowo. Dętkę należy naprawić w profesjonalny sposób tak szybko, jak to tylko możliwe. Amatorskim sposobem jest zabezpieczenie przebitej dętki zwykłą taśmą klejącą. Należy zlokalizować dziurę i kilkukrotnie przewiązać dętkę taśmą, a potem bardzo ostrożnie ją dopompować. Tym sposobem można przejechać sporą odległość aż do kolejnego pompowania. Innym, nieco bardziej skomplikowanym sposobem na zepsutą dętkę jest zawiązanie na niej supła w miejscu przebicia. Jak to zrobić? Dętkę należy ostrożnie zdjąć, a następnie ciasno związać w taki sposób, by odciąć dziurę od dostępu powietrza. Kolejnym krokiem jest założenie jej na koło i dopompowanie. W ostateczności, gdy dętka jest mocno uszkodzona i dziura ma spore rozmiary, można wypełnić ją trawą, liśćmi czy gazetami. Dzięki temu możliwe będzie przejechanie jakiegoś odcinka trasy, aż do czasu, gdy będzie można skorzystać z profesjonalnych metod.

Jak prawidłowo aplikować łatki do dętek?

Załóżmy jednak optymistyczny scenariusz – masz przy sobie łatki do dętek i możesz bezproblemowo naprawić uszkodzenia! Jak się do tego zabrać? Najpierw musisz ściągnąć z koła oponę i dokładnie zlokalizować usterkę. Najłatwiej zrobić to przy użyciu pompki do roweru. Kiedy napompujesz oponę, bez trudu zauważysz, z której części ucieka powietrze. Możesz także włożyć dętkę do wody i przesuwać po niej dłońmi – w miejscu usterki będą powstawać bąbelki powietrza. Gdy już znajdziesz miejsce, w którym dętka jest przebita, oznacz je na przykład przy pomocy mazaka lub innego znacznika. Teraz możesz już przejść do przyklejenia łatki do dętek. W zestawie z łatkami powinien znajdować się mały kawałek papieru ściernego, który pozwoli Ci dokładnie oczyścić miejsce wokół przebicia. Kolejnym krokiem jest pokrycie obszaru specjalnym klejem do dętek. Po nałożeniu cienkiej warstwy kleju należy odczekać kilka minut, aż nieco przeschnie. Potem można zdjąć warstwę ochronną z łatki, przyłożyć ją do dziurki i mocno docisnąć. Gotowe!

Wysokiej jakości łatki, które powinien posiadać każdy rowerzysta

W sklepie Tiptopol możesz znaleźć profesjonalne łatki do dętek niemieckiego producenta REMA TIP TOP. W ofercie znajdują się łatki nie tylko do opon rowerowych, ale też samochodowych i motocyklowych. Każdy kierowca pojazdu znajdzie tam coś dla siebie! Łatki są silnie gazoszczelne, dlatego nie musisz obawiać się, że po zamontowaniu powietrze z dętki będzie stopniowo uciekać. Można łatwo zamontować je samodzielnie bez użycia ciepła, co jest ich niewątpliwą zaletą. Sam montaż zajmuje zaledwie kilka minut! Łatki do dętek są sprzedawane w różnych wielkościach, a nawet w zestawach po 100 sztuk. Jeśli często wyruszasz w podróże rowerowe, taki zestaw może okazać się dla Ciebie prawdziwym ratunkiem. Każda z łatek jest odporna na uszkodzenia mechaniczne oraz na ciepło, a dzięki specjalnie opracowanej konstrukcji równomiernie rozciąga się w każdym kierunku po napompowaniu, co zapewnia bezproblemową jazdę.