marketing

Jak pisać teksty SEO?

Pisanie pod SEO stało się niezwykle popularne wśród copywriterów, którzy tworzą nie tylko treści użyteczne dla czytelnika, ale również dla wyszukiwarek internetowych. Jak pisać pod SEO? 

Tekst dla wyszukiwarki czy dla czytelnika?

Na początek warto rozwiać mit, który jeszcze kilka lat temu krążył wśród osób nieznających bliżej tematyki SEO. Otóż teksty, które tworzone są pod SEO, powinny być użyteczne zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla czytelnika. Na tym właśnie polega cały trud, ponieważ kod, jakim kierują się najpopularniejsze wyszukiwarki, nie jest zgodny z tym, czego oczekuje czytelnik. Z drugiej strony, gdyby teksty były tworzone stricte pod wyszukiwarkę, to w rzeczywistości użytkownik nie miałby czego szukać w sieci. Pogodzenie tych dwóch aspektów daje już pewną odpowiedź na pytanie, jak pisać teksty pod SEO. Warto mieć świadomość, że teksty publikowane w internecie powstają po to, aby z jednej strony zareklamować dany produkt, z drugiej zaś przekazać czytelnikowi wartościowe dla niego informacje. Mogą więc mieć one charakter reklamowy, lecz coraz częściej ta reklama jest po prostu ukryta w słowach kluczowych czy przekazie tekstu. 

Teksty seo – jak pisać?

Copywriting SEO skupia się nie tylko na tworzeniu treści, ale również analizowaniu potrzeb potencjalnego czytelnika. Samo słownictwo musi być bowiem dobrane tak, aby osoba zapoznająca się z artykułem była w stanie zrozumieć jego przekaz. Inne bowiem słowa dobiera się, gdy artykuł trafia na portal eksperci, inne zaś, gdy może go przeczytać niemal każdy, ponieważ zostaje opublikowany w serwisie lifestylowym.

W tekście SEO muszą znaleźć się słowa kluczowe, które stanowią swoistą podpowiedź dla wyszukiwarek internetowych. Tutaj ponownie – autor tekstu musi zastanowić się, jakie hasła są najczęściej używane przez osoby, poszukujące rozwiązań konkretnego problemu, towarów czy usług. Bardzo istotne jest formatowania tekstu i podzielenie go na kilka akapitów, w zależności od jego długości. Obecnie wielu użytkowników przegląda internet w urządzeniach mobilnych – tam nie sprawdzają się długie bloki tekstu, a krótkie i zwięzłe akapity. Ważne są także różnego typu narzędzia, które pozwalają przełamać tak zwaną „ścianę tekstu” oraz lepiej zrozumieć dany temat.

Copywriterzy SEO używają więc znaczników, punktorów, a nawet tabel. Podkreślają i pogrubiają najważniejsze z punktu widzenia czytelnika fragmenty, w których znajdują się słowa kluczowe, a także wartościowe informacje. W kontekście tego, jak pisać teksty SEO, bardzo ważny jest również wartościowy link building. W tekście można więc umieszczać linki do produktów, artykułów bądź stron, na których znaleźć można ciekawe oferty. W pisaniu tekstów SEO liczy się kreatywność i oryginalność, dlatego też copywriter musi posiadać wyobraźnię. Oczywiście, nie chodzi o to, aby przedstawiać czytelnikowi niesprawdzone, a nawet nieprawdziwe informacje. Wręcz przeciwnie, bowiem każdy tekst SEO musi być dla czytelnika wartościowy. Z drugiej strony musi on być zainteresowany jego treścią, a więc niejako „dać się wciągnąć” w jego czytanie.

Długość ma znaczenie

Długość tekstu SEO nie jest jednoznacznie określona, bowiem wszystko zależy od jego przeznaczenia. Jeśli ma to być opis kategorii, to zazwyczaj autor zobowiązany jest stworzyć krótki, treściwy tekst. Inaczej jest w przypadku artykułów blogowych – tutaj tekst nie może być zbyt krótki, jednak z drugiej strony nie może być też za długi, tak aby czytelnik miał możliwość dobrnąć do końca. Natomiast w przypadku tekstów eksperckich, które również mogą być pisane zgodnie z zasadami SEO, długość zależy głównie od rodzaju problemu, jaki podejmuje autor. Zdarza się, że teksty eksperckie mają nawet kilka stron. Oczywiście, tworząc jakikolwiek tekst pod SEO, należy mieć na uwadze, że musi być on użyteczny i rozpoznawalny dla wyszukiwarki internetowej. Choć każda z nich kieruje się nieco innym kodem w promowaniu tekstów, to jednak wiele cech jest tutaj wspólnych. Dobry copywriter SEO to prawdziwy specjalista, która stworzy tekst, jakiego oczekuje i czytelnik, i wyszukiwarka internetowa.